Většinu silnic v České republice pokrývá sníh nebo jeho uježděné zbytky. Holé a mokré jsou jen některé úseky dálnic. Řidiči tak při svých cestách musí být opatrní. Riskantní mohou být nejen zatáčky, ale i přejíždění z pruhu do pruhu kvůli vrstvě sněhu. Na silnicích jsou často jen vyjeté koleje.
Parkování
· Neparkujte na kraji silnice
· Budete-li bránit průjezdu sněhového pluhu, váš vůz by mohl být zahrnut sněhem či poškozen.
· V hluboké břečce mohou přes noc zamrznout pneumatiky tak, že je budete muset vysekávat.
· Při parkování u budov vám může ze střechy spadlá lavina pořádně pochroumat střechu.
· Při parkování za mrazu hrozí přimrznutí brzdových čelistí a zamrznutí lanovodů. Proto v zimě při parkování nikdy nezatahujte ruční brzdu, ale zabezpečte vůz jinak zařazením rychlosti, podložením kola, či jeho zapřením o obrubník.
Provoz ve sněhu a mrazu
· Vůz odstavujte vždy tak, abyste ráno bez problémů vyjížděli. Odstraňte nánosy sněhu v blatnících, aby nezamrzly a neomezily rejd. Podložte stěrače a nezatahujte ruční brzdu, aby nezamrzly lanovody. Před vyjetím dokonale očistěte všechna skla a osvětlení.
· Na přímém úseku brzděte přerušovaně. Střídavým sešlápnutím brzdového pedálu a jeho uvolněním v rychlém rytmu docílíte toho, že se kola nezablokují. Ve vozech s ABS se totéž děje automaticky, ale i tak se vždy vyplatí rychlost nepřehánět. Pozor při přechodu z vozu s ABS na jiný!
· Pamatujte, že v zatáčce zůstane vůz řiditelný, jen pokud kola nejsou zablokována!
· Pozor při vyjetí z hlavní, obvykle posypané vozovky na vedlejší, která posypaná zpravidla není. Mohla by vás překvapit více či méně ujetá vrstva sněhu, případně též náledí.
· Ani pohon čtyř kol nepřináší při brzdění zvláštní výhody. I pro „čtyřkolky“ platí stejné fyzikální zákony.
· Snažte se předvídat náledí. Nejčastěji se tvoří na mostech, ve stinných lesních úsecích a vyjetých podélných stopách.
· Udržujte odstup minimálně tolik metrů, kolik je polovina vaší rychlosti v kilometrech.
· Skla nerozmrazujte horkou vodou, mohla by prasknout.
· Vozte s sebou lopatku, smetáček a pytlík písku či šotolinky.
· Denně doplňujte ostřikovače nemrznoucí směsí.
· Startujte bez zapnutých elektrických spotřebičů.
· Při mytí vozu přelepte zámky, aby do nich nevnikla voda. Led může zámek zevnitř zničit.
· Ramínka stěračů při zaparkování podložte, zvedněte nebo vyjměte.
· Po nastartování zahřívejte vůz pomalou jízdou, nikdy „netúrujte“ motor na místě.
A ještě něco
Dbejte na vhodné (pohybu nezamezující) oblečení a v žádném případě nesedejte za volant v lyžařských botách, pohorkách, sněhulích, či jiné zpevněné obuvi. Při nasedání do vozu je také dobré oklepat z bot sníh. Vysoká vlhkost ve voze uvolněná z tajícího sněhu totiž rychle vytvoří na studených oknech zcela neprůhlednou námrazu. První kilometry, než začne pracovat topení, jeďte raději s otevřeným okénkem.
Zimní značka „Zimní výbava“ Značka přikazuje řidiči motorového vozidla kategorie M nebo N1 v období od 1. 11. do 30. 4. Pokračovat v jízdě jen za použití zimních pneumatik a to u motorových vozidel o max. přípustné hmotnosti do 3500kg s hloubkou dezénu hlavních dezénových drážek nebo zářezů nejméně 4 mm na všech kolech.
NEZAPOMEŇTE!
Mokrá silnice je 2x více kluzká než suchá silnice.
Zasněžená silnice je 2x více kluzká než mokrá silnice.
Silnice s náledím je 2x více kluzká než zasněžená silnice.
Brzdná dráha zimní pneumatiky je při 50 km/hod poloviční ve srovnání s letní pneumatikou!
Více naleznete zde:
http://www.ibesip.cz/cz/ridic/zasady-bezpecne-jizdy/jizda-v-zime
http://www.mvcr.cz/clanek/ridici-pozor-zimni-obdobi-jiz-prichazi.aspx
http://autonehodyforum.webnode.cz/news/zimni-rady-pro-ridice
http://www.autoskola-mikulka-petr.wbs.cz/RADY-PRO-RIDICE-NA-ZAVER-.html